Aanpassing van de rijopleiding en energie transitie in de mobiliteit - (punt 3)
Dat er aardverschuivingen aan de gang zijn in onze mobiliteit, in de voertuigen en de technische aspecten die de chauffeur ondersteunen, is voor éénieder intussen duidelijk. Dat al deze zaken een kleine revolutie teweegbrengen, is voor de ‘behoudsgezinde’ Belgische/Vlaamse bestuurder op vele vlakken een onoverzichtelijk kluwen geworden.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (7 uur).
1.De impact van de wagen op diverse vlakken - Klimaat en Milieu - Mobiliteit
2.De alternatieven - Fossiele brandstoffen - Hybrides : Mild – Plugin - Electrische aandrijvingen : Batterij – Waterstof
3.De kostprijs en keuze van het voertuig - jaarlijkse kosten - verbruikskosten - aankoop en onderhoudskosten
4.Veiligheidsuitrusting in de moderne wagen - ADAS of Advanced Driver Assistance Systems - soorten
5. Aanpassingen in de rijopleiding - hoe en wanneer het gebruik van ADAS implementeren - is een ‘code 78’ nog steeds een beperking of eerder de nieuwe standaard?
6. Ervaar elektrisch rijden - gelegenheid om het elektrisch rijden te ervaren Rijden of meerijden in functie van de groepsgrootte
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Aanrijdingsformulier - (punt 1)
Deze opleiding richt zich tot alle personen die werkzaam zijn in de sector van rijlessen.
Zowel bedienden als rijschool -instructeurs en -directeurs.
Allen leren welke belangrijke formaliteiten ze moeten vervullen na een ongeval maar worden ook gewezen op de wettelijke verplichtingen alvorens een voertuig in het verkeer te stellen en te gebruiken voor rijlessen. Wie is de feitelijke bestuurder tijdens de rijlessen en wie kan burgerlijk en strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden?
Procedures na een ongeval: van persoonlijke handelingen tot administratieve aangiftes.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (4 uur).
- Verkeersongeval tijdens de rijschoollessen: te nemen maatregelen en te volgen procedures
- Het Europees aanrijdingsformulier: internationale structuur en doel;40 min
- Eénzijdige verklaringen, juridische en feitelijke bestuurder en controle gegevens tegenpartij
- Gezamenlijke verklaringen met focus op het belang van de vakken gewonden en getuigen
- Situatieschets als determinerende factor van bepaling van aansprakelijkheid
- Details en relevante verduidelijkingen van de schets
- Draagwijdte van al dan niet geschreven opmerkingen
- Voorbeelden met rol van verkeerstekens, rijrichtingen van de voertuigen en wegsituatie
- Praktijkoefeningen met botsograaf inclusief verkeersongevallen met lichamelijke letsels, met betwistingen, met getuigen, zonder contact tussen de betrokken voertuigen of met meerdere betrokken voertuigen.
|
4 |
148 euro |
meer info
|
ADAS 'Advanced Driver Assistance Systems' - (punt 3)
ADAS kunnen positief bijdragen aan verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming, maar er zijn momenteel nog enkele struikelblokken. Heel wat van deze systemen zijn immers onbekend bij de consument waardoor ze niet of onvoldoende doorwegen in het aankoopproces. Bovendien is de gebruiker niet altijd op de hoogte over welke systemen hij effectief beschikt, laat staan hoe hij/zij ze moet gebruiken en wat van de werking ervan mag worden verwacht.
Daarnaast is er momenteel nog geen sprake van gestandaardiseerde benamingen, symbolen en functionaliteiten van de verschillende rijtaakondersteunende systemen per leverancier. Bij ADAS kan je een onderscheid maken tussen systemen die de bestuurder permanent assisteren (bv. blindehoekdetectie) en noodhulpsystemen (bv. autonome noodstop-systemen). Deze laatste grijpen in om de kans op een ongeval te verminderen of om de ernst van het ongeval te reduceren indien de bestuurder niet of onvoldoende heeft gereageerd.
Aangezien al deze systemen enkel ondersteunend zijn, blijft de volledige verantwoordelijkheid nog steeds bij de bestuurder liggen. Ze vormen op termijn echter wel een opstap richting autonome of zelfrijdende voertuigen. Net daar schuilt er een gevaar en moet er worden over gewaakt dat dit niet leidt tot minder alerte bestuurders.
Het is dan ook essentieel om alle betrokken partijen zoveel als mogelijk te informeren over zowel het aanbod als over de correcte werking ervan.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (7 uur). Theoriedeel 1 (60') • Kennismaking lesgever – deelnemers • Onderscheid actieve versus passieve veiligheidssystemen • Noodstop met/zonder ABS (Anti-Blokkeer-Systeem) • ESP (Elektronische Stabiliteitsregeling) • Ontwijken met/zonder ESP • TPMS (Tyre Pressure Monitoring System/Bandenspanningscontrole) • Parkeerhulp • Hill Start Assist (wegrijhulp) • Praktische afspraken praktijkoefeningen deel 1
Praktijkdeel 1 (2u30') • Praktijkoefeningen noodstop met ABS • Praktijkoefeningen ontwijken met/zonder ESP • Praktijkoefeningen parkeerhulp • Praktijkoefeningen Hill Start Assist
Theoriedeel 2 (45') • Theoretische benadering rijtaakondersteunende systemen • Snelheidsregelaar en -begrenzer • Waarschuwing veiligheidsafstand • Adaptieve cruise control (adaptieve snelheidsregeling) • Predictive Emergency Braking Systems (remassistentie) • Actief noodremmen • Lane Departure Warning / Lane Keeping Support (rijbaanalarm) • Highway Traffic Jam Companion (File-assistentie) • Dode hoek waarschuwing • Vermoeidheidsalarm • Snelheidswaarschuwing • Defensief rijden • Praktische afspraken praktijkoefeningen deel 2
Praktijkdeel 2 (2u30') • Implementatie van deze rijtaakondersteunende systemen op de openbare weg • Hoe correct te gebruiken? • Aandachtspunten voor de bestuurder
Nabespreking (15') • Vragen • Evaluatie
|
7 |
291,50 euro |
meer info
|
Basisopleiding EHBO - (punt 1)
Snel en correct reageren in een noodsituatie is aangewezen. Deze opleiding is vooral gericht naar iedereen die hulp gaat bieden bij een ongeval. Ook reanimatie en gebruik van een AED toestel wordt ingeoefend. We leggen de nadruk op begrijpbare en elementaire technieken die iedereen kan toepassen maar vooral ook veel praktische oefeningen. Zo worden verwondingen door iemand in scene gezet, waarop u als deelnemer gaat reageren.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (7 uur).
- Kennismaking en inleiding
- Wettelijk kader (Art422bis,422ter, 422quarter)
- 4 stappen in eerste hulp
- Evacuatie- en stabilisatietechnieken, Rautek
- Stabiele zijligging
- Reanimeren + Aed gebruiken
- Bloedingen, snijwonden, vreemd voorwerp + verbanden
- Brandwonden
- Hartfalen
- Beroerte
- Verslikking
- Slot
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Basisopleiding Terugkommoment - (punt 2 en punt 5)
Deze basisopleiding van 7 uur dient gevolgd te worden door alle lesgevers die het terugkommoment wensen te geven.
- De lesgevers die het praktijkgedeelte van het terugkommoment wensen te geven dienen nà deze basisopleiding nog 7 uur praktijkopleiding te volgen (in totaal dus 14 uur opleiding).
- De lesgevers die het theoriegedeelte van het terugkommoment wensen te geven dienen nà deze basisopleiding nog 14 uur theorieopleiding te volgen (in totaal dus 21 uur opleiding)
- Wie zowel het theorie- als het praktijkgedeelte van het terugkommoment geeft, volgt in totaal 28 uur opleiding
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 en punt 5 (7 uur).
- Introductie & onderlinge kennismaking
- Deel 1: De nieuwe rijopleiding Het traject voor de leerling bestuurder Het terugkommoment als laatste stap
- Deel 2: het wetgevend kader voor het terugkommoment t.a.v. beginnende bestuurders t.a.v. instellingen t.a.v. lesgevers
- Deel 3 De inhoud van het terugkommoment Doelgroep en doelstelling Programma en achterliggende visie
- Deel 4 : praktische informatie
- Afronding
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Bochtenstage Ardennen - basis - (punt 3)
Ongevallenstudies tonen aan dat in meer dan 30% van de zware en dodelijke motorongevallen geen andere weggebruiker betrokken was. In vele gevallen gebeurde het ongeval in een bocht. Een correcte bochtentechniek is noodzakelijk om veilig te rijden met de motorfiets.
Deze openingsdag bestaat uit een gedeelte theorie, bespreking van een correcte bochtentechniek en analyse van verkeersgedrag in bochtige omgeving. Deze doorgedreven motortraining vindt plaats in de Belgische en Luxemburgse Ardennen. Tijdens deze training besteden we aandacht aan rijvaardigheden, defensieve bochtentechniek en risicoherkenning.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (7 uur). De motorrijlesgevers kennen het verschil tussen de ideale rijlijn en de veilige rijlijn en kunnen dit in de praktijk toepassen. Aan de hand van de 4 K’s (Kijken, Klaar, Kantelen en Kracht) leren ze veilig bochten nemen en kunnen ze dit ook overbrengen naar kandidaat motorrijders.
- Onthaal
- Overlopen doelstellingen van de dag
- Theorie bochtentechniek
- Rijden van onoverzichtelijke en overzichtelijke bochten aan verschillende snelheden
- Observatie van de bochtenlijnen en rijtechnieken van de deelnemers
- Persoonlijke feedback aan de hand van opgenomen beelden tijdens de voormiddag
- Namiddagrit op basis van de persoonlijke werkpunten
- Analyse van de middagrit
- Evaluatie van de opleiding
|
7 |
258,50 euro |
meer info
|
Bochtenstage Ardennen - pro - (punt 3)
De Ardennen Pro is de bochtenstage die aansluit op de basis Bochtenstage. Voor elke instructeur (brevet IV) die zich na de dagstage Ardennen verder wil verdiepen is deze opleidingsdag een aanrader. Het is een technische rit waarbij alle geleerde vaardigheden van de basis bochtenstage opnieuw aan bod komen, getest en verfijnd worden. Dit alles gebeurt op een hoger niveau qua technieken en inzichten.
We evalueren de eigen rijvaardigheden van de deelnemers en daarboven leggen we ook de link naar lesgeven, structuur, lesopbouw, evaluatie, coaching,… Veiligheid staat centraal en zijn heel de dag door bewust bezig met de analyse van risicoherkenning en anticiperen.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (8 uur).
- Kennismaking en briefing
- Groepsrit autosnelweg
- Screening van cursisten
- Feedback individuele rijstijl + werkpunten bijschaven
- Feedback aan de hand van video-analyse
- Namiddagrit met individuele bijsturing en directe feedback
- Videoanalyse namiddag rit en evaluatie
|
8 |
275 euro |
meer info
|
Car Control - halve dag (punt 2 en punt 3)
De opleiding “Car Control” is een opleiding van een halve dag voor zowel de beginnende als de ervaren autobestuurder. Tijdens een korte introductie wordt de cursist geconfronteerd met zijn kwetsbare positie als deelnemer aan het verkeer. In het praktijkgedeelte staat de confrontatie met extreme omstandigheden centraal: rijden op nat wegdek, ontwijkoefeningen en noodstop op verschillende soorten ondergrond, aangevuld met essentiële vaardigheden zoals stuur-, bochten- en remtechnieken.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 en punt 3 (4 uur). Programma
- Registratie en onthaal
- Introductie
- Praktische rijvaardigheidstraining
- Ontwijkmanoeuvre op een glad wegdek
- Bochtentechnieken
- Kijktechniek en stuurtechniek
- Remtechniek en noodstop
- Debriefing en evaluatie
- Einde
|
4 |
161,00 euro |
meer info
|
Car Control pro - (punt 2 en punt 3)
De opleiding “Car Control - pro” is een opleiding van een hele dag voor zowel de beginnende als de ervaren autobestuurder. Tijdens een korte introductie wordt de cursist geconfronteerd met zijn kwetsbare positie als deelnemer aan het verkeer. In het praktijkgedeelte staat de confrontatie met extreme omstandigheden centraal: rijden op nat wegdek, ontwijkoefeningen en noodstop op verschillende soorten ondergrond, aangevuld met essentiële vaardigheden zoals stuur-, bochten- en remtechnieken.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 en punt 3 (7 uur). Programma
- Onthaal en registratie
- Introductie
- Waarnemingsparcours op de openbare weg
- Kennismaking met de deelnemers en zijn/haar rijgedrag
- Objectieve observatie van de bestuurder tijdens een bepaald traject op de openbare weg
- De instructeur geeft geen commentaar of feedback op de rijstijl van de deelnemer
- Theoretische introductie: “Over-leven in het verkeer”
- Aan de hand van een presentatie confronteert de instructeur de deelnemers met de mogelijke gevaren als automobilist op de openbare weg. Deze presentatie wordt bewust kort gehouden omdat de nadruk van deze opleiding op de praktijk ligt.
- Verbeteringsparcours op de openbare weg
- Herhaling van het eerste trajecr rekening houdend met de aanwijzingen en structies van de instructeur
- Deelnemers trachten de theoretische achtergrond toe te passen in de praktijk
- Doel:
- Aandacht voor correcte zitpositie & stuurwielbehandeling en verbeteren van
kijktechniek
- Een defensievere rijstijl aannemen en anticiperen op mogelijke gevaren in het
verkeer
- Evaluatie rijgedrag op de openbare weg (persoonlijk evaluatieformulier)
- Praktische sessie op afgesloten oefenterrein
- Doel:
- Deelnemers leren zichzelf (en hun beperkingen) kennen als autobestuurder
- Deelnemers leren hun voertuig en de verschillende rijhulpsystemen (ABS & ESP) beter kennen
- Aanleren en herhalen van basistechnieken
- Confrontatie met moeilijke rijomstandigheden
- Oefeningen:
- Noodstop & remtechnieken
- Ontwijken van hindernissen op gladde ondergrond
- Manoeuvre- en parkeervaardigheden
- Nabespreking (persoonlijke evaluatiefiche)
- Einde
|
7 |
272,90 euro |
meer info
|
De wegcode anders bekeken - (punt 1)
Als lesgever ken je de wegcode maar vraag aan verschillende lesgevers hun mening over een bepaalde verkeerssituatie en er zal toch discussie optreden. Het maakt onze job boeiend en de wegcode uitdagend. In deze training gaan we op een gestructureerde manier in discussie, trekken we gezamenlijke conclusies en vergelijken we die met bestaande rechtspraak. We worden uitgedaagd om op een creatieve manier de wegcode te verbeteren. We gaan na hoe deze inzichten ons vooruithelpen bij het lesgeven.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijlesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (7 uur). • Situering van de kennis van de wegcode binnen de GDE-Matrix • De opwarmingsquiz • De spelregels van de dag • Introductie case 1 – case 2 – case 3: Bestaande verkeerssituaties • Groepsoverleg • Verdediging standpunten • Conclusies • Introductie case 4 – case 5 – case 6: Vernieuwing wegcode • Groepsoverleg • Verdediging standpunten • Conclusies • Persoonlijke cases • Koppeling van de cases naar het lesgeven • Adviezen voor de Overheid
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Doorgedreven motorbeheersing: remtechniek, hellingshoek, slip- en grip - (punt 1 en punt 2)
Een motorrijlesgever moet zelf een goede motorrijder zijn. Tijdens deze opleiding oefenen we de eigen rijvaardigheden in. Het is niet enkel belangrijk om een oefening te kunnen, het is belangrijk om de juiste techniek bij elke oefening te kennen, begrijpen en uit te leggen. We werken aan rijtechnieken bij verschillende snelheden.
Het correct uitvoeren van een rem is levensbelangrijk op de motorfiets. In de namiddag doen we remoefeningen aan hogere snelheden en analyseren we het juist gebruik van de remmen. Met omgebouwde motorfietsen gaan we op een afgesloten terrein oefeningen doen op gladde ondergrond en ervaren we de effecten van aquaplaning.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punten 1 en 2 (7 uur). De motorrijlesgevers krijgen een realistisch beeld over hun eigen rijvaardigheden. Ze begrijpen het nut van tractiecontrole, een correcte kijktechniek en de voor- en nadelen van een dynamische zithouding op de motorfiets. Ze ervaren het nut van een correcte remtechniek aan lage en hogere snelheden en kunnen een correcte noodstop maken.
Ze ervaren de werking van het ABS systeem op de motorfiets en kunnen dit correct gebruiken. De motorrijlesgever weten welke reacties een bepaalde handeling op de motor als effectief heeft op gladde ondergrond en waarom dit komt.
- Onthaal
- Overlopen doelstellingen van de dag
- Rijtechnische oefeningen op afgesloten terrein aan lage snelheid
- Analyse van de rijtechnieken: tractie, kijktechniek en zithouding
- Rijtechnische oefeningen op afgesloten terrein aan hogere snelheid
- Verschillende remoefeningen: gecontroleerde rem, harde rem en noodrem
- Inzichten in effecten en snelheid en het gebruik van de rem
- Remoefening met motorfiets met en zonder ABS
- Ervaren van het effect van aquaplaning
- Evaluatie van de dag
|
7 |
265 euro |
meer info
|
Een cursus / presentatie opmaken! Hoe begin ik er aan? - (punt 2)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (4 uur).
- Voorafgaande doelstellingen en afwegingen
- Wie is de doelgroep?
- Door wie wordt/zal de presentatie gegeven worden?
- Hoe frequent zal het materiaal gebruikt worden?
- Onderhevig aan updates/(wets) wijzigingen?
- Bepalen van de cursusinhoud
- Hoofdstukken en inhoud
- Titels en nummering
- Ontwerp een diamodel
- Algemeen uitzicht van de presentatie
- Beeldformaat 16:9 , waarom (niet)
- Lettertypes, kleuren & opsommingstekens
- de verschillende diamodellen en hun opmaak
- Schikking, uitlijning en animaties
- Gebruik van hulpraster
- Verschillende uitlijnfuncties
- Bijsnijden en aanpassen van afbeeldingen
- Animaties en dia-overgangen
- Het gebruik van notities
- Waarom, door wie gebruikt?
- Werken met presentatorweergave
- Verdelen info op dia en notities
- Aangepaste voorstellingen & printen van handouts
- Het verbergen van dia's
- Opmaak van aangepaste voorstellingen
- Aandachtspunten bij printen
- Bijkomende oefeningen
- Zet jouw presenatie in een andere lay-out
- Het versturen van grote bestanden
|
4 |
200 euro |
meer info
|
Een pijnvrije rug in de wagen - (punt 2)
Erkenning:
Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (4 uur).
- Een lichaam heeft van nature geen pijn.
Inzicht verkrijgen in wat je mag en kan verwachten van een fysiek lichaam en wat heeft het lichaam nodig om geen pijn te hebben en veerkrachtig te zijn.
- De rug is de motor van onze bewegingen.
Waarom is een beweeglijke rug belangrijk en hoe kunnen we onze rug zo beweeglijk mogelijk houden?
- Wanneer is een rug pijnvrij?
Het belang van bewegingsruimte, de werking van bindweefsel (fascia) en het autonoom zenuwstelsel (dat het bindweefsel aanstuurt).
- Hoe ontstaat rugpijn?
De rol van ons brein bij rugpijn?
- Wat zijn de oorzaken van rugpijn?
- Het verschil tussen de natuurlijke grens en de fysieke grens van het lichaam.
- Zelf leren voelen wat de oorzaak is in je lichaam van rugpijn.
- Leren voelen welke zones van het lichaam een verminderde beweeglijkheid hebben als
gevolg van…
- Leren voelen dat de steun vanuit de benen onvoldoende is om de rug te laten
ontspannen.
|
4 |
121 euro |
meer info
|
Een pijnvrije rug in de wagen - pro - (punt 2)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (7 uur).
- Een lichaam heeft van nature geen pijn
- De rug is de motor van onze bewegingen
- Wanneer is een rug pijnvrij?
- Wat wil pijn ons vertellen?
- Hoe ontstaat rugpijn?
- De impact van stress op rugpijn
- Wat zijn de oorzaken van rugpijn?
- Hertrainen van het brein voor een pijnvrije rug.
- Het verschil tussen de natuurlijke grens en de fysieke grens van het lichaam
- De rol van bewustzijn
- Het belang van recuperatie & de vicieuze cirkel van bescherming
- Zelf leren voelen wat de oorzaak is in je lichaam van rugpijn.
- Bewegingsruimte en veerkracht vergroten via beweging
|
7 |
203,50 euro |
meer info
|
Een veilig leerklimaat motiveert - punt 2
De lesgevers krijgen inzicht in de factoren die de leeromgeving beïnvloeden. Ze reflecteren over de mate waarin ze dit al toepassen. Ze onderzoeken of ze dit kunnen optimaliseren zodat zij én de leerlingen er winst uithalen.
Erkenning:
Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgevers, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (5 uur)
- Kennismaking & introductie
- In welke omstandigheden kom jij het best tot leren?
- Hoe ga ik van moetivatie naar motivatie?
- Kader van ABC-theorie en schema van leercurve
- Welke rollen neem je in als lesgever?
- Kennismaking met Voice Dialogue, rol van leider of volger
- Hetzelfde zicht, anderen kijk.
- Nagaan hoe je perspectief je werkelijkheid bepaalt. Schaaloefening.
(Deze oefening kan buiten doorgaan)
- Nabespreking
- Einde
|
5 |
143 euro |
meer info
|
EHBO/rijvaardigheid motorrijlesgevers - (punt 1 en punt 2)
Met een logische lesopbouw en correcte structuur probeer je als motorrijlesgever de kans op een ongeval te beperken. Toch bestaat de kans dat je vroeg of laat met een ongeval te maken krijgt. Tijdens deze opleiding geeft een professional informatie over welke zorgen je wel of niet kan toedienen bij de meest voorkomende ongevallen.
In de namiddag focussen we op een logische lesopbouw op stapsgewijs onze leerling tot een veilig motorrijder op te leiden. Dit doen we aan de hand van een rollenspel. Leerlingen leren het beste wanneer ze actief betrokken worden tijdens de les. Het coachingsaspect is onmisbaar in een goede opleiding. De basisprincipes van coaching worden toegepast gedurende het rollenspel.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punten 1 en 2 (7 uur) De lesgever weten op het einde van de opleiding hoe ze eerste hulp kunnen toedienen bij leerlingen bij een ongeval. Ze weten welke stappen ze moeten ondernemen om de eerste zorgen toe te dienen en weten hoe ze snel en duidelijk juiste informatie kunnen geven aan de hulpdiensten.
Ze ervaren het belang van een logische lesopbouw om zonder risico’s een gewenste doelstelling te bereiken. Wanneer een leerling een oefening niet meteen kan uitvoeren kennen de lesgevers een plan B en plan C om alsnog tot het gewenste resultaat te komen.
- Onthaal
- Inleiding en kennismaking
- Inzicht in vitale functies, levensbedreigende letsels en invloed van externe factoren (meteo, medicatie, ...)
- Inschatten urgentiegraad
- Communicatie met de dienst 112 telefonisch en ter plaatse
- Eerste hulp bij verstoring vitale functies
- Kennismaking met het EHBO-materiaal
- Discussieforum met eigen inbreng van de deelnemers
- Stabiele zijlig
- Afnemen valhelm
- Afnemen motorlaarzen
- Slachtoffer uit de gevarenzone brengen
- Meerkeuzevragen gelinkt aan de geziene leerstof
- Screening van de rijvaardigheden
- Analyse van de examenoefeningen met de toegepaste rijtechnieken
- Evaluatie van de opleidingsdag
|
7 |
291,50 euro |
meer info
|
Elektrische voertuigen, de basis - (punt 3)
Elektrische voertuigen zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld.
Het moment is NU en voorzie je hieromtrent.
Ontdek tijdens deze opleiding hoe je optimaal gebruik kan maken van de nieuwe technologieën.
Je leert hier alles over het opladen, de voor- en nadelen en de werking van elektrische voertuigen.
Maak je klaar voor de toekomst samen met lesgever Jeroen Vertongen!
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijlesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (6 uur). - Opladen van een elektrisch voertuig:
- Soorten stekkers
- Verschillende modi van opladen
- Laadkabels
- Oplaadtijd
-Soorten laadstations
-oplaadtijd
-Voor en nadelen van een elektrisch voertuig
-Opbouw elektrisch voertuig
-Gevaren hoogspanning
-Onderhoudskost
-Verschil Hybride, Plug-in hybride, BEV en Waterstof voertuig.
-Verrekening laadkosten
-Recuperatie remenergie en rijervaring
|
6 |
275 euro |
meer info
|
FAQ: Frequently avoided questions: De kracht van effectieve vragen in een gesprek (halve dag) - (Punt 2)
Een kind stelt dagelijks makkelijk 400 vragen. Een volwassene nog amper 30 ... . In een professionele context willen we productief zijn, elkaar goed begrijpen en liefst geen tijd verliezen door vragen te stellen of te moeten beantwoorden.
Nochtans toont onderzoek aan dat goede vragen stimulerend werken voor nieuwe denkprocessen en creativiteit, waardoor we sneller en beter onze doelen bereiken.
Wil jij leren hoe bewuste vragen het vertrouwen in jouw team kunnen versterken? Hoe je meer betrokkenheid, een enthousiaste dynamiek en open organisatiecultuur creëert dankzij een goede vraag? Dan is deze bijscholing geknipt voor jou.
|
4 |
138 euro |
meer info
|
FAQ: Frequently avoided questions: De kracht van effectieve vragen in een gesprek (volledige dag) - (Punt 2)
Een kind stelt dagelijks makkelijk 400 vragen. Een volwassene nog amper 30 ... . In een professionele context willen we productief zijn, elkaar goed begrijpen en liefst geen tijd verliezen door vragen te stellen of te moeten beantwoorden.
Nochtans toont onderzoek aan dat goede vragen stimulerend werken voor nieuwe denkprocessen en creativiteit, waardoor we sneller en beter onze doelen bereiken.
Wil jij leren hoe bewuste vragen het vertrouwen in jouw team kunnen versterken? Hoe je meer betrokkenheid, een enthousiaste dynamiek en open organisatiecultuur creëert dankzij een goede vraag? Dan is deze bijscholing geknipt voor jou.
- Kennismaking, afspraken & diving into the subject
- Flow en blockers in een gesprek; de rol van vragen in een gesprek
Dynamiek van een gesprel: oneindigheid + blokkers integreren Rol van vragen in een gesprek
- Soorten vragen en hun toepassing
Soorten vragen: wat wil je berikene? Oefeningen + reflectie
- Gouden regels voor een goede vragensteller
- Toepassen van soorten vragen en regels in rollenspellen en andere oefeningen
Doorvragen op 'wie' Doorvragen op 'wat' Doorvragen op 'hoe'
- Afronding: Aandachtspunten + actiepunt
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Grensoverschrijdend gedrag - no way - (punt 2)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (4 uur).
- Kennismaking met de groep
- Deel 1 – De rijschool en rijlesgevers
- Hoe kan je als rijschool je lesgevers en bedienden informeren en ondersteunen?
- Wat is grensoverschrijdend gedrag?
- Wat is consent?
- Hoe maak je grensoverschrijdend gedrag op het werk?
- Welke tools bestaan er om een beleid uit te werken?
- Mag er nog geflirt worden?
- Hoe kan je elkaar ondersteunen?
- Deel 2 - De lesgever en leerling:
- Hoe kan je ervoor zorgen dat de leerling zich bij de inschrijving en rijlessen op zijn/haargemak voelt en je grenzen bewaart?
- Wat met aanrakingen, humor, praten of privé-leven, ...
- Nadenken over je eigen gedrag en dat van anderen om een positieve werksfeer te bestendigen.
- Feedback en einde van de bijscholing
|
4 |
160 euro |
meer info
|
Hulp bieden aan ongevallen met motorijders - (punt 1)
Snel en correct reageren in een noodsituatie voorkomt vaak erger. Deze opleiding is vooral gericht naar motorrijders en de daarmee gepaard gaande letsels bij een ongeval. Ook reanimatie en gebruik van een AED wordt herhaald. We leggen de nadruk op begrijpbare en elementaire technieken die iedereen kan toepassen maar vooral ook veel praktische oefeningen.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (4 uur).
- Wettelijk kader (Art422bis,422ter, 422quarter)
- 4 stappen in eerste hulp
- Evacuatietechnieken met 1 en 2 hulpverleners, Rautek
- Stabiele zijligging en stabilisatie
- Herhaling REA + AED
- Schaafwonden + verbanden
- Breuken + verbanden
- Slot
|
4 |
110 euro |
meer info
|
Hulp bieden bij ongevallen - (punt 1)
Snel en correct reageren in een noodsituatie voorkomt vaak erger. Ook reanimatie en gebruik van een AED wordt herhaald. We leggen de nadruk op begrijpbare en elementaire technieken die iedereen kan toepassen maar vooral ook veel praktische oefeningen. (Voorafgaandelijke kennis van reanimatie en AED is aangewezen)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (4 uur).
- Kennismaking en inleiding
- Wettelijk kader (Art422bis,422ter, 422quarter)
- 4 stappen in eerste hulp
- Evacuatie- en stabilisatietechnieken, Rautek, Wiplash
- Stabiele zijligging
- Herhaling REA + AED
- Breuken + verbanden
- Epilepsie
- Flauwte
- Diabetes
- Slot
|
4 |
121 euro |
meer info
|
Je natuurlijke rijstijl als basis voor coaching in de hogere ordevaardigheden - (punt 2)
Emoties: We weten dat we ze hebben, we weten dat ze ons gedrag in beweging zetten, maar we leerden ze nooit benoemen. In deze opleiding leer je emotionele drijfveren kennen, benoemen en denk je na over hoe ze bij jou in je werk en in het verkeer een rol spelen. Mensen zijn uniek en verschillen tussen mensen zijn verrijkend. Aan de hand van een wetenschappelijke vragenlijst krijg je een statistisch beeld van hoe sterk deze drijfveren bij jou aanwezig zijn ten opzichte van bij anderen. Deze tool kreeg in 2015 de Vlaamse Prijs van de Verkeersveiligheid.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (7 uur). • Quiz
• Situering van de natuurlijke rijstijl in de sociale verkeerskunde
• Situering van de drijfveren in de GDE-Matrix
• Situering van de drijfveren binnen de basisprincipes van coaching
• Wat zijn emotionele drijfveren
• Top 10 van emotionele drijfveren die een rol spelen in het verkeer
• Oefeningen om deze drijfveren te doorgronden
• Onze drijfveren sturen en kleuren onze observatie
• Jouw eigen resultaat van de wetenschappelijke vragenlijst
• Wat zijn mogelijke toepassingen van deze tool in de rijopleiding, nascholing en educatieve maatregelen
|
7 |
231 euro |
meer info
|
Je natuurlijke rijstijl en coaching in de hogere ordevaardigheden: Toepassingen - (punt 2)
Je weet wat emotionele drijfveren zijn en je kent de uitdagingen van een coach in de hogere ordevaardigheden. In deze training gebruik je de tool van de natuurlijke rijstijl om als lesgever je eigen valkuilen, uitdagingen en mogelijke irritaties te gaan benoemen. Je leert hoe de hogere ordevaardigheden aan bod kunnen komen binnen de leerdoelen in de rijopleiding of binnen de nascholing. Je krijgt inzicht in hoe emoties een rol spelen in de verhouding tussen lesgever en leerling.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (7 uur). • Quiz
• Herhaling van de kennis van de drijfveren
• Culturen in de rijopleiding
• Wat zijn mijn valkuilen, uitdagingen en irritaties als lesgever
• Hogere ordevaardigheden binnen de leerdoelen
• Je leerling helpen bewust worden van zijn emoties
• Emoties op het rijexamen
• Motiverende woordenschat als coach
• Motiverende als/dan-plannen maken
• Verkeerssituaties herkaderen
• Mental contrasting
|
7 |
231 euro |
meer info
|
Levenslang motorrijden (punt 1 en punt 2
De wereld van de motorfietsen evolueert heel snel. Op vlak van techniek zijn motorfietsen de laatste jaren enorm geëvolueerd waardoor ook de noodzaak bestaat om de motorinstructie aan te passen. Tijdens deze opleiding overlopen we de technieken die motorrijders moeten bezitten om de examenmanoeuvres tot een goed einde te brengen. We focussen hierbij op het aanleren van de juiste technieken die nodig zijn om een motorfiets correct en veilig te besturen en waarom het belangrijk is om deze technieken te gebruiken.
Daarnaast bespreken we nieuwe inzichten die er de laatste jaren zijn ontstaan uit wetenschappelijk onderzoek en hoe we deze inzichten kunnen gebruiken we om veilig met de motorfiets te rijden op de openbare weg.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punten 1 en 2 (7 uur). Tijdens deze opleiding overlopen we met de motorrijlesgevers de examenmanoeuvres. We gaan op zoek naar de verschillende achterliggende doelstelling van de verschillende oefeningen en hoe we die vooropgestelde doelstelling kunnen bereiken. Motorrijders zijn een kwetsbare doelgroep en daarom is het enorm belangrijk dat we tijdens de opleiding van motorrijders het levenslang leren benadrukken. Doorheen de dag leggen we telkens de link tussen het belang van rijtechnisch en rijtactisch motorrijden.
Op basis van verschillende onderzoeken (MAIDS, MOTAC, IFZ) denken we kritisch na over veilig motorrijden. Deze studies geven inzichten mee waar we tijdens het rijden op de openbare weg rekening mee kunnen en moeten houden. Het is belangrijk om als motorinstructeur deze achtergronden te kennen en dit te gebruiken tijdens de opleiding van beginnende motorrijders.
- Onthaal
- Overlopen doelstellingen van de dag
- Overlopen van de examenmanoeuvres voor het behalen van rijbewijs A
- Analyse van de doelstelling van elke examenoefening
- Bespreken van de rijtechnieken bij de verschillende oefeningen
- Levenslang leren: Technisch en tactisch motorrijden
- Samenvatting van de belangrijkste conclusies uit verschillende relevante studies
- Link leggen met veilig rijden op de openbare weg
- Evaluatie van de opleidingsdag
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Masterclass Europees Aanrijdingsformulier - EAF-R1 - (punt 2)
Diepgaande voorbereidingen op verkeersongevallen met of zonder lichamelijke letsels. Beschrijving van de te volgen procedures na een ongeval: van persoonlijke handelingen tot administratieve aangiftes. Details en belang van elk vakje van het vooropgesteld formulier en verband tussen hen.. Wie is de feitelijke bestuurder tijdens de rijlessen en wie kan burgerlijk en strafrechtelijk aansprakelijk gesteld worden? Duidelijke situatieschetsen leren opmaken aan de hand van concrete voorbeelden en andere vormen van aangiftes.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (7 uur).
Indien deze opleiding online gevolgd wordt, komt deze niet in aanmerking als erkende opleiding voor rijlesgevers. Deel 1. 1. Reacties na een verkeersongeval: te nemen maatregelen en te volgen procedures; 2. Het Europees aanrijdingsformulier: internationale structuur en doel; 3. Eénzijdige verklaringen: raadgevingen en tips; 4. Effectieve bestuurder van een voertuig: beheersing richting en motorkracht; 5. Gezamenlijke verklaringen met focus op het belang van de vakken gewonden en getuigen; 6. Situatieschets als determinerende factor van bepaling van aansprakelijkheid; 7. Details en relevante verduidelijkingen van de schets; 8. Draagwijdte van al dan niet geschreven opmerking 9. Voorbeelden met rol van verkeerstekens, rijrichtingen van de voertuigen en wegsituatie; Deel 2. Praktijkoefeningen met botsograaf inclusief verkeersongevallen met lichamelijke letsels, met betwistingen, met getuigen, zonder contact tussen de betrokken voertuigen of met meerdere betrokken voertuigen. Deel 3. 1. De bijkomende inlichtingen van de keerzijde van het aanrijdingsformulier; 2. Uitzonderingsgevallen: niet gebruikers van EAF 3. Digitale platformen: Crashform, e-accidents; 4. Indienen aangifte met basisprincipes schaderegeling gemeen recht en RDR; 5. W.A.M. de verplichte aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen; 6. Verplichte waarborguitbreidingen bij voertuigen gebruikt voor rijschoollessen; 7. Burgerlijke, strafrechtelijke en beroepsaansprakelijkheid; 8. Lichamelijke letsels bij een ongeval: zwakke weggebruiker of arbeidsongevallenverzekering: 9. Niet verplichte verzekeringen van motorrijtuigen; rechtsbijstand, pechbijstand, schade aan het voertuig, verzekeringen bestuurder en inzittenden; 10. Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds (BGWF) en tariferingsbureau (BT-TB);
|
7 |
220 euro |
meer info
|
Masterclass Ladingzekering - (punt 1)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (7 uur). Sessie 1:
- Gevolgen door een gebrekkige ladingzekering
- Aansprakelijkheid
- Boetes / Wetgeving – Richtlijnen & Normen (deel 1)
Sessie 2:
- Stabiele laadeenheden
- Wetgeving – Richtlijnen & Normen (deel 2)
Sessie 3:
- Natuurwetten
- Optredende krachten – Fysica
- Constructies
- Structuren
- Carrosserie-Opbouw
Sessie 4:
- Soorten zekeringsmiddelen
- Zekeringsmethoden
- Berekeningen via online tool
|
7 |
137,50 euro |
meer info
|
Masterclass Rij-en rusttijden - (punt 1)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijlesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (7 uur).
- Doelstelling regelgeving
- Wettelijke basis
- Territoriale draagwijdte
- Toepassingsgebied
- Vrijstellingen in detail
- Belang van definities
- Rijtijden, onderbrekingen en rusttijden
- Aansprakelijkheid en sancties
- Installatie en tachograaf
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Masterclass rij-en rusttijden, tachograaf, arbeidstijden en ERRU
1. Kennismaking en inleiding
- Introductie en korte voorstel ronde
- Inleiding over welke verordeningen en richtlijnen er allemaal van toepassing zijn:
2. Rij- rusttijden
- Toelichting regelgeving VERORDENING (EG) nr. 561/2006
- Dagelijkse rust, wekelijkse rust, dagelijkse rijtijd, wekelijkse rijtijd en twee wekelijkse rijtijd.
- Toelichting wijzigingen rij- rusttijden Mobility Package (MP) (VERORDENING (EU)
2020/1054) van VERORDENING (EG) nr. 561/2006 per 20-8-2020. Toelichting wijzigingen op basis van TRACE2.
- Toelichting Return home vehicle uit VERORDENING (EG) Nr. 1071/2009
o Artikel 5, Voorwaarden inzake de vestigingseis Masterclass - Edulogia - rij- rusttijden, tachograaf, arbeidstijden en ERRU V2.0
3. Digitale tachograaf, smart tacho 1 en smart tacho 2
- Inleiding tachograaf
- Smart tacho 1 (G2V1)
- Smart tacho 2 (G2V2) Toelichting wijzigingen tachograafverordening Mobility Package (MP) (VERORDENING (EU) 2020/1054) van VERORDENING (EU) Nr. 165/2014.
Toelichting wijzigingen op basis van TRACE2.
- Toelichting wijzigingen MP
- Gebruik tachograaf bij boot / trein gewijzigd per 20-8-2020
- Nieuwe functionaliteiten
- Automatische border crossing
- Laden/lossen (grondslag, functioneren en verplichting ja of nee?)
- DSRC nieuwe RTM’s betreffende maximale rijtijden
- OSNMA – transitie smart tacho 2 – afwezigheid OSNMA en toekomst
- Overige nieuwe functionaliteiten
- Verschil bestuurderskaarten (G1, G2V1 eb G2V2)
- Bedienen tachograaf
- Toelichting wijzigingen MP (onder andere boot / trein, handmatige aanvulling, landcode, etc)
- Handmatige aanvullingen
- Landcode
- Bedienen schakelorgaan
4. Arbeidstijden, ERRU, risicoclassificatiesysteem en analyseren tachograaf data
- Arbeidstijden volgens RICHTLIJN 2002/15/EG
- Algemene regels arbeidstijden en definities
- Mogelijkheden per lidstaat op afwijkingen
- ERRU (European register of road transport undertakings) (optioneel?)
- Classificaties overtredingen conform VERORDENING (EU) 2016/403
- Systeem dat kan leiden tot intrekking van transportvergunning
- Risicoclassificatiesysteem - Risk rating systeem (nieuw) (optioneel?)
- Het algemene doel van dit systeem is het verscherpen van de controles op ondernemingen die slecht presteren op het gebied van de naleving van de rij- rusttijden.
- Het wordt geregistreerd in de nationale risicobeoordelingssystemen die zijn opgezet krachtens handhavingsrichtlijn 2006/22/EG
- Analyseren Tachograaf data
- Belang van analyseren van de tachograafdata
|
7 |
495 euro |
meer info
|
Mobiliteit van de toekomst - (punt 3)
Verkeer dat moet stromen! Toch? Want stilstaan, dat is puur tijdverlies. Maar er zijn er ook die zeggen dat hoe meer doorstromingscapaciteit we creëren, des te meer verkeer we aantrekken en des te meer we in de file staan. Een vicieuze cirkel dus. Feit is dat mobiliteit met CO2 uitstoot, doden en zwaargewonden als gevolg niet langer kan, maar hoe lossen we dat dan op? Bovendien neemt mobiliteit een flinke hap uit ons maandelijks budget, en krijgen we daar maar bitter weinig mobiliteit voor in de plaats. Hoog tijd dus voor de 3de dimensie van mobiliteit! Maar brengt al die nieuwe technologie aan het einde van de rit wel zoden aan de dijk? Wat leert de BREVER-wet ons in dit kader, en waarom verplaatsen we ons eigenlijk? Moeten we de verplaatsing aan zich niet in vraag stellen, en is het wel ok dat onze publieke ruimte voor de overgrote meerderheid ingenomen wordt door koning auto? Lang leve het STOP-principe en de 15-minuten stad!
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (6 uur). • Het probleem, verkeer dat moet stromen! • Zonder uitstoot onderweg • Nul verkeersdoden, maar hoe dan? • Gedeeld en multimodaal, is dat dan privé of openbaar? • Van 2D naar 3D mobiliteit • De BREVER-wet • De invulling van de publieke ruimte • Het STOP principe • De 15-minuten stad
|
6 |
275 euro |
meer info
|
Motorrijvaardigheid in functie van de motorinstructie - (punt 1, punt 2 en punt 3)
Verdieping in de examenmanoeuvres en de daarbij toegepaste rijtechnieken.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1, 2 en 3 (8 uur). Nieuwe manoeuvres 2013 voor de motorfiets
- Bespreking
- Praktisch oefenen
Methodologie bij het praktisch onderricht
Heropfrissing van het verkeersreglement
Verhoogde praktische rijvaardigheid
Defensieve rijtechnieken
- Privaat terrein
- Openbare weg
Risicoperceptie – gevaarherkenning op de motorfiets
Evaluatie
- Zelfanalyse
- Theoretische kennis
- Praktische kennis
|
8 |
270 euro |
meer info
|
Praktijkopleiding Terugkommoment - (punt 2 en punt 3)
Deze bijscholing is een vervolgopleiding op de basisopleiding voor de lesgevers die het praktijkgedeelte van het terugkommoment wensen te geven.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 en punt 3 (7 uur).
- Introductie & kennismaking
- Module 1: Opbouw praktijksite
- Module 2 (Noodstopoefening, afleidingsoefening, slalomoefening)
- Module 3 (Noodstopoefening, afleidingsoefening, slalomoefening)
- Module 4 (Noodstopoefening, afleidingsoefening, slalomoefening)
- Nabespreking
|
7 |
302,50 euro |
meer info
|
Risicoherkenning bij motorrijders - (punt 3)
Motorrijlesgevers hebben een grote verantwoordelijkheid in de opleiding van nieuwe motorrijders. Ze staan in voor de opleiding van beginnende motorijders. Hiervoor hebben ze een beperkte tijd. Het is belangrijk om de beschikbare tijd zo efficiënt te gebruiken. Tijdens de opleiding is het noodzakelijke om de beginnende motorrijder een spiegel voor te houden. De kandidaat moet een goede zelfinschatting kunnen maken. Een extreme onder- of overschatting van het eigen kunnen kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (7 uur) De motorrijlesgevers kennen de conclusies van de belangrijkste onderzoeken naar motorongevallen (MAIDS, MOTAC, IFZ) en denken kritisch na over veilig motorrijden. Ze begrijpen basisinzichten over risico verhogende eigenschappen bij leerlingen, kunnen dit herkennen en hier correct op anticiperen. De motorrijlesgevers krijgen in de praktijk inzicht in de risico verhogende effecten van snelheid op de motorfiets. Deze inzichten kunnen ze reflecteren naar het rijgedrag van hun leerlingen en leren hierover communiceren op een correcte manier.
- Onthaal
- Overlopen doelstellingen van de dag
- Overlopen van de examenmanoeuvres
- Samenvatting van de belangrijkse conclusies uit verschillende relevante studies
- Levenslang leren: Technische en tactisch motorrijden
- Effecten op snelheid bij motorrijders in de praktijk
- Omgaan met snelheid en ruimte tijdens de motorrijopleiding
- Leerling motiveren om veilig met de motor te rijden
- Evaluaties van de opleidingsdag
|
7 |
235 euro |
meer info
|
Stress & emoties in het verkeer: theorie en praktische benadering (zenuwstelsels leren begrijpen en reguleren) - punt 2
- Inzicht krijgen in jezelf en in menselijke reacties;
- Het effect van stress op je gedrag, gedachten en emoties;
- Jezelf leren reguleren en de ander kunnen kalmeren (zelf- en coregulatie)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgevers, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (7 uur)
- Intro en overzicht
- Stress:
- Wat is stress, oorzaken
- Autonoom zenuwstelsel
- Ons menselijk brein, onderdelen en wisselwerking in mensentaal
- Hart-hersencommunicatie
- Tekenoefening: nulmeting en vaststellen van je eigen ademritme
- Hart:
- Biofeedback meting demonstratie
- Hartslagvariabiliteit
- Coherentie en de invloed ervan op het menselijk systeem
- Techniek: Hartcoherentie ademhalingsoefening
- Opbouw van veerkracht
- Kalmte:
- Wisselwerking stresshormonen, emoties, energie
- Onze emoties en houdingen beïnvloeden het magnetisch veld van het hart (meetbaar!)
- Zelfzorg van de rijlesgever beïnvloedt de kwaliteit van de rijles
- Voorbereiding en tips om een rustige rit te bevorderen en in kalmte te kunnen starten
- Techniek: Hartritmevariabiliteit vergroten door invloed van emoties
- Techniek: ademoefeningen voor verschillende toepasgebieden (paniek, focus, ..)
- Techniek: korte interventie: acute stress kalmeren
- Oefening:
- Oefenen per 2 met biofeedback materiaal (Moonbird): (Hartcoherentie ademhaling)
- Bijkomende demonstratie/metingen
- Vraag en antwoord
- Polyvagaal theorie en je eigen staat binnen je zenuwstelsel herkennen en bijsturen: zelfregulatie
en coregulatie
|
7 |
195 euro |
meer info
|
Stress & emoties in het verkeer: theorie en praktische benadering - punt 2
- Inzicht krijgen in jezelf en in menselijke reacties;
- Het effect van stress op je gedrag, gedachten en emoties
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgevers, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (5 uur)
- Intro en overzicht
- Stress:
- Wat is stress, oorzaken
- Autonoom zenuwstelsel
- Ons menselijk brein, onderdelen en wisselwerking in mensentaal
- Hart-hersencommunicatie
- Tekenoefening: nulmeting en vaststellen van je eigen ademritme
- Hart:
- Biofeedback meting demonstratie
- Hartslagvariabiliteit
- Coherentie en de invloed ervan op het menselijk systeem
- Techniek: Hartcoherentie ademhalingsoefening
- Opbouw van veerkracht
- Kalmte:
- Wisselwerking stresshormonen, emoties, energie
- Onze emoties en houdingen beïnvloeden het magnetisch veld van het hart (meetbaar!)
- Zelfzorg van de rijlesgever beïnvloedt de kwaliteit van de rijles
- Voorbereiding en tips om een rustige rit te bevorderen en in kalmte te kunnen starten
- Techniek: Hartritmevariabiliteit vergroten door invloed van emoties
- Techniek: ademoefeningen voor verschillende toepasgebieden (paniek, focus, ..)
- Techniek: korte interventie : acute stress kalmeren
- Oefening:
- Oefenen per 2 met biofeedback materiaal (Moonbird): (Hartcoherentie ademhaling)
- Bijkomende demonstratie/metingen
- Vraag & antwoord
|
5 |
165 euro |
meer info
|
Sturen onder invloed - (punt 3)
Verkeersongevallen hebben een grote impact op onze maatschappij, zowel op menselijk als economisch vlak. Rijden onder invloed van alcohol, drugs en geneesmiddelen blijven enkele van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen. Zij zijn eveneens een belangrijke factor voor de ernst ervan. De strijd tegen het rijden onder invloed van deze middelen kan levens redden. Sensibiliseren is de eerste stap om het verkeersongevallencijfer terug te dringen. In deze opleiding overlopen we de procedures die voorzien zijn in de Wegverkeerswet, maar met een praktische toelichting en verwijzing naar rechtspraak.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (5 uur). Alcohol
- Inleiding
- Alcoholopname versus Dronkenschap
- Mondalcohol
- Beginnende bestuurder
- Professionele bestuurder
- Strafbepalingen
- Procedure
Drugs
- Inleiding
- Strafbepalingen
- Procedure
- Rijverbod of onmiddellijke intrekking
- Medische geschiktheid
- Alcoholslot
|
5 |
143 euro |
meer info
|
Teach-the-teacher: Didactiek voor de lesgever code 95 - basis
Als opleider ben je een vakspecialist en wil je deze kennis en vaardigheden overdragen. Doceren is echter een vak apart. In deze basisopleiding leer je de belangrijkste didactische vaardigheden en inzicht krijgen in het leren en de motivatie van volwassenen.
Deel 1: Verbinding en leerdoelen
Hoe maak je als opleider verbinding met de cursisten en hoe schat je hun beginsituatie in? Hoe zijn volwassenen gemotiveerd?
Hoe verduidelijk je de leerdoelen en de inhoud?
Deel 2: Leerinhouden
Hoe leren volwassenen? Hoe gebeurt de koppeling met de voorkennis?
Wat zijn kennis, vaardigheden en attitudes? Hoe kan je ze overdragen? Hoe presenteer je de leerstof?
Deel 3: Activerende werkvormen
Hoe behandel je de leerstof? Welke werkvormen en materialen zet je in om tot actief leren te komen?
Hoe ondersteun je de cursist bij het onthouden van de leerstof?
Deel 4: Overkoepelende items
Wat is het belang van feedback geven?
Wat is het basisbeginsel van het evalueren?
Hoe zorg je voor de transfer naar de werkelijke situatie?
|
7 |
275 euro |
meer info
|
Theorie-opleiding Terugkommoment - (punt 2)
Deze bijscholing is een vervolgopleiding op de basisopleiding voor de lesgevers die het theoriegedeelte van het terugkommoment wensen te geven.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (14 uur). Dag 1 :
- Deel 1 : Introductie & kennismaking met deelnemers
- Deel 2 : Achterliggende theoretische kaders
- 2.1. Motiverende gespreksvoering en ambivalentie
- 2.2.Cirkel van gedragsverandering
- 2.3.Spontane leerprocessen: valkuilen en denkfouten
- Deel 3: De opdracht van de lesgever
- 3.1.Toepassing van het theoretische kaders
- 3.1.1. hoe motivatie ontlokken
- 3.1.2. ORBS : open vragen stellen, reflectief luisteren, bevestigen, samenvatten
- 3.2 Hoe als lesgever een verschil betekenen?
- 3.2.1. Rol als gespreksleider
- 3.2.2. Voorwaarden voor het groepsgesprek
- 3.2.3. Groepsdynamiek
- 3.2.4. Non-verbale communicatie
- 3.3. Lastige situaties
- Afronding
Dag 2 :
- Deel 1 : Introductie & kennismaking met deelnemers – inleidend gesprek
- Deel 2 : Inhoud van het introductieluik. – Kennismaking en reflectie als beginnend bestuurder
- 2.1. Bespreking openingsslide
- 2.2. Bespreking intro-gesprek
- 2.3. Interactie bevorderen tussen de jonge bestuurders
- 2.4. Introductie van de praktijkoefeningen
- Deel 3: Inhoud van het groepsgesprek
- 3.1. Algemene aanpak
- 3.2. Wie is de “moeilijke” leerling? GDE-matrix en basisprincipes Onderscheid insctructie vs. coaching
- 3.3. Welke vragen kunnen het groepsgesprek richting geven? (Deel I)
- Evaluatie en afronding
|
14 |
374 euro |
meer info
|
Train-the-trainer: uitzonderlijk vervoer - punt 2 en punt 3
Deze bijscholing wordt door 2 docenten gegeven door de complexiteit van de bijscholing. Ze vullen elkaar aan met elk hun specialiteiten dat voor dé ideale tandem zorgt.
Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgevers, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 en punt 3 (7 uur) 1. Wat is UV
- Voertuig
- Lading
- Deelbare lading
- Uitzonderingen/afwijkingen
- Categorieën
2. Vergunning
- Soorten vergunningen
- Inhoud van een vergunning
- Karakteristieken
- Reiswegen
- Voertuigfiche
- Uittekenen van het voertuig op basis vabn vergunning/voertuigfiche
- Documenten
- Afwijkingen
3. Voertuig
- Kenmerken van voertuig
- Borden, knipperlichten, breedteborden, ...
4. Begeleiding
- Wanneer begeleiding nodig en/of in welke manoeuvres
- Hoeveel begeleiding en wanneer onder begeleiding van politie
- Positie van het begeleidingsvoertuig
- Begeleider
- Voorwaarden
- Uitrusting
- Bevoegdheden
5. Routes
- Netwerken
- Reiswegen
- Afwijkingen
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Verdieping in examenmanoeuvres en lesopbouw - (punt 1 en punt 2)
Tijdens deze opleiding overlopen we met de motorrijlesgevers de examenmanoeuvres. We gaan op zoek naar de verschillende achterliggende doelstelling van de verschillende oefeningen en hoe we die vooropgestelde doelstelling kunnen bereiken. We analyseren de oefeningen en denken na over het gebruik van de juiste techniek om de examenoefeningen correct af te leggen. Dit doen we aan de hand van een vragenlijst.
We leggen telkens de link met de openbare weg om de achterliggende doelstelling van de examenoefeningen te behalen. We focussen op een logische lesopbouw met duidelijk uitleg. Dit doen we aan de hand van een rollenspel. Leerlingen leren het beste wanneer ze actief betrokken worden tijdens de les. Het coachingsaspect is onmisbaar in een goede opleiding. De basisprincipes van coaching worden toegepast gedurende het rollenspel.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 en 2 (7 uur). De motorrijlesgevers krijgen inzicht in de examenmanoeuvres en de voor-en nadelen van het aanleren van bepaalde rijtechnieken.Ze ervaren het belang van een logische lesopbouw om zonder risico’s een gewenste doelstelling te bereiken. Wanneer een leerling een oefening niet meteen kan uitvoerenkennen de lesgevers een plan B en plan C om alsnog tot het gewenste resultaat te komen.
Het aanleren van technieken en inzichten gebeurt aan de hand van een goede en duidelijke communicatie waarbij de leerling zichbetrokken voelt.
- Onthaal
- Overlopen doelstellingen van de dag
- Overlopen van de examenmanoeuvres voor het behalven van een rijbewijs cat. A
- Analyse van de doelstelling van elke examenoefening
- Bespreken van de rijtechnieken bij de verschillende oefneingen
- Examenoefeningen linken aan veilig rijden op de openbare weg
- In groep nadenken over een logische lesopbouw, zinvolle oefeningen en verschillende manieren om tot het zelfde resultaat te komen
- basisbegrippen van coaching
- Toepassen in de praktijk a.d.h.v. een rollenspel
- Evaluatie van de opleidingsdag
|
7 |
200 euro |
meer info
|
Verhoogde rijvaardigheid & motorbeheersing - (punt 1 en punt 2)
Motorrijlesgevers moeten een goede kennis hebben over het gebruik van de juiste rijtechnieken bij het uitvoeren van een oefening. Op basis van de examenmanoeuvres bespreken we de meest veilige rijtechnieken om risico’s te vermijden op de openbare weg. Na de bespreking gaan we de technieken inoefenen in de praktijk. We analyseren expert oefeningen en de noodzaak van bepaalde rijtechnieken en waarom een goede basistechnieken nodig is voor het levenslang leren van motorrijders.
Het correct uitvoeren van een rem is levensbelangrijk op de motorfiets. We doen verschillende remoefeningen aan hogere snelheden en analyseren het juist gebruik van de remmen. Op basis van beeldmateriaal analyseren we waarom correcte rijtechnieken noodzakelijk zijn voor de veiligheid van motorrijders.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punten 1 en 2 (7 uur). De motorrijlesgevers krijgen een realistisch beeld over hun eigen rijvaardigheden. Ze begrijpen het nut van tractiecontrole, een correcte kijktechniek en de voor- en nadelen van een dynamische zithouding op de motorfiets en leggen de link naar de openbare weg. Ze ervaren het nut van een correcte remtechniek aan lage en hogere snelheden en kunnen een correcte noodstop maken.
Ze herkennen rijtechnieken van kandidaat motorrijders op de openbare weg en kunnen de voor- en nadelen bespreken en kandidaat motorrijders motiveren om de juiste rijtechieken te gebruiken.
- Onthaal
- Analyse van de rijtechnieken
- Bespreken van de voor-en nadelen van de verschillende oefeningen en linken leggen met de openbare weg
- Rijtechnische oefeningen op afgesloten terrein aan lage snelheid
- Analyse van rijtechnieken: tractie, kijktechniek en zithouding
- Verschillende remoefeningen: gecontroleerde rem, harde rem en noodrem
- Hoe correcte rijtechnieken kunnen bijdragen aan veilig rijden op de openbare weg
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Verhoogde rijvaardigheidstraining AUTO en toepassingen - (punt 3)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (5 uur). Via deze bijscholing willen we de rijvaardigheid verhogen door het aanleren van:
- De juiste kijktechniek
- De perfecte rijhouding en stuurbediening
- De precisiestop en de noodstop
- Het efficiënt ontwijken van hindernissen
- De veilige bochtentechniek
- Het juiste rem- en gasmoment
- De dynamische aslastverplaatsing
- Het over- en onderstuur
- De invloed van passagiers en lading
- Hoe kan een instructeur dit meenemen naar de rijlessen
Bij elk lesonderdeel wordt er de tijd genomen om te kijken wat de instructeur kan gebruiken in de rijlessen.
|
5 |
165 euro |
meer info
|
Vervolgopleiding TKM betreffende het groepsgesprek/theorie - (punt 2 en punt 3)
Opfrissing van de onderliggende theorie en de toe te passen methodieken. De focus ligt vooral op reflectie: wat gaat er goed bij het groepsgesprek en wat zijn de hindernissen? Deze vervolgopleiding is opgebouwd met voldoende dialoog en betrokkenheid van de deelnemers. De deelnemers vullen vooraf een vragenlijst in (zie onder) en de antwoorden worden verwerkt in de reflectiegesprekken.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijlesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 2 (4 uur).
- Introductie en kennismaking met de deelnemer
- Korte herhaling theoretische kaders:
- Zelfbewustzijn met ijsbergmodel - Motiverende gespreksvoering - Ambivalentie - Cirkel van gedragsverandering - Spontane leerprocessen
- Hoe komen deze theoretische kaders aan bod bij het groepsgesprek
- Reflectiegesprek met de deelnemers.
- Korte herhaling methodieken:
- ORBS: open vragen stellen, reflectief luisteren, bevestigen, samenvatten. - Een coachende stijl hanteren. - Groepsdynamiek-organisatorisch: indeling van de ruimte, ritme van het gesprek, (geen) gebruik van materialen. - Groepsdynamiek-relationeel: sfeer van veiligheid en vertrouwen creëren, benadrukken van gemeenschappelijkheden, open communicatie, gebruik van humor, zelfonthulling ontlokken, peer-interactie. - Bewust inzetten op non-verbale communicatie.
- Hoe komen deze methodieken aan bod bij het groepsgesprek?
- Reflectiegesprek met de deelnemers.
- Vragenronde
- Evaluatie en afronding
|
4 |
130 euro |
meer info
|
Waarom je beter Mindful rijdt? Aandacht en bewust zijn in het verkeer - punt 2 en punt 3
- Inzicht krijgen in het belang van aandacht voor waarneming, bewust-zijn, het lichaam en de adem als anker in het verkeer aan de hand van psycho-educatie en oefeningen.
- Mindful rijden tips ontvangen.
- Korte ademruimte (oefening) en introductie
- Mindful rijden, is dat écht zo belangrijk?
- Aandacht en bewust-zijn in de auto
- Omgaan met stress en angst bij het rijden
- Assertiviteit en vriendelijkheid in het verkeer
- Een ecologisch kantje aan Mindful rijden
- Aandacht voor aandacht:
- Perifere waarneming (oefening) bij rijden
- Bewust waarnemen in de auto
- Aandacht en het brein
- Aandacht trainen (oefening)
- Aandacht voor het lichaam:
- Automatische piloot en stress
- Mind-body response
- Relaxation response
- Mini-bodyscan (oefening)
- Aandacht voor de adem
- Help, ik verdrink; rij- en faalangst
- De adem als anker
- De ademruimte (oefening)
- Mindful Rijden Tips (30 min.)
- Vragen en uitwisseling (30 min)
|
5 |
150 euro |
meer info
|
Wetgeving rijbewijs en rijschool - (punt 1 en punt 5)
Een administratieve medewerker is de spil van de rijschoolorganisatie. Hij of zij is het visitekaartje van de onderneming aangezien het eerste contact altijd verloopt via hen. In belangrijke mate staan de admins in voor de instroom van kandidaten, maar ook voor de tevredenheidsindex van de rijschool. Om goed te kunnen functioneren moet de admin goed op de hoogte zijn van de complexe rijbewijs- en rijschoolwetgeving. Tijdens deze dagopleiding wordt een stevige basis gelegd om de admin snel op weg te helpen om zijn of haar klanten goed te informeren.
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijlesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (7 uur).
- Structuur wetgeving rijbewijs en rijscholen
- Recente wijzigingen wetgeving
- Rijschooladministratie (controle en sancties)
- Hoe op een correcte manier informatie opzoeken via de zoekrobot
- Begrippen van tarra, massa en laadvermogen
- Rijbewijzen groep A
- Indeling in categorieën en leeftijden
- Rechtstreekse toegang en geleidelijke toegang
- Rijbewijs cat. B
- De nieuwe rijopleiding (3 gewesten)
- Medische rijgeschiktheid groep 1
- Code 78
- Rijbewijs cat. BE
- Rijbewijzen groep C en D
- Medische rijgeschiktheid groep 2
- Vrijstellingen vakbekwaamheid
- Upgrade van rijbewijs zonder VAK naar rijbewijs met VAK
- Buitenlandse rijbewijzen
- Verval
- Specifieke cases (op voorhand door te geven) als oefening
|
7 |
187 euro |
meer info
|
Wetgeving: rijschool en uitzonderingen/omwisselingen - (punt 1 en punt 5)
Erkenning: Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 1 (4,5 uur).
- Structuur wetgeving rijbewijs en rijscholen
- Recente wijzigingen wetgeving
- Rijschooladministratie (controle en sancties)
- Uitzonderingen/omwisselingen
- Buitenlandse rijbewijzen
- Omzetting militaire rijbewijzen
- Verval
- Code 78
- Vernieuwing wegcode en gebruik meest recente versie
- Specifieke cases (op voorhand door te geven) als oefening
|
4,5 |
132 euro |
meer info
|