ADAS kunnen positief bijdragen aan verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming, maar er zijn momenteel nog enkele struikelblokken.
Heel wat van deze systemen zijn immers onbekend bij de consument waardoor ze niet of onvoldoende doorwegen in het aankoopproces. Bovendien is de gebruiker niet altijd op de hoogte over welke systemen hij effectief beschikt, laat staan hoe hij/zij ze moet gebruiken en wat van de werking ervan mag worden verwacht.
Daarnaast is er momenteel nog geen sprake van gestandaardiseerde benamingen, symbolen en functionaliteiten van de verschillende rijtaakondersteunende systemen per leverancier.
Bij ADAS kan je een onderscheid maken tussen systemen die de bestuurder permanent assisteren (bv. blindehoekdetectie) en noodhulpsystemen (bv. autonome noodstop-systemen). Deze laatste grijpen in om de kans op een ongeval te verminderen of om de ernst van het ongeval te reduceren indien de bestuurder niet of onvoldoende heeft gereageerd.
Aangezien al deze systemen enkel ondersteunend zijn, blijft de volledige verantwoordelijkheid nog steeds bij de bestuurder liggen. Ze vormen op termijn echter wel een opstap richting autonome of zelfrijdende voertuigen. Net daar schuilt er een gevaar en moet er worden over gewaakt dat dit niet leidt tot minder alerte bestuurders.
Het is dan ook essentieel om alle betrokken partijen zoveel als mogelijk te informeren over zowel het aanbod als over de correcte werking ervan.
Erkenning:
Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (7 uur).
Theoriedeel 1 (60')
• Kennismaking lesgever – deelnemers
• Onderscheid actieve versus passieve veiligheidssystemen
• Noodstop met/zonder ABS (Anti-Blokkeer-Systeem)
• ESP (Elektronische Stabiliteitsregeling)
• Ontwijken met/zonder ESP
• TPMS (Tyre Pressure Monitoring System/Bandenspanningscontrole)
• Parkeerhulp
• Hill Start Assist (wegrijhulp)
• Praktische afspraken praktijkoefeningen deel 1
Praktijkdeel 1 (2u30')
• Praktijkoefeningen noodstop met ABS
• Praktijkoefeningen ontwijken met/zonder ESP
• Praktijkoefeningen parkeerhulp
• Praktijkoefeningen Hill Start Assist
Theoriedeel 2 (45')
• Theoretische benadering rijtaakondersteunende systemen
• Snelheidsregelaar en -begrenzer
• Waarschuwing veiligheidsafstand
• Adaptieve cruise control (adaptieve snelheidsregeling)
• Predictive Emergency Braking Systems (remassistentie)
• Actief noodremmen
• Lane Departure Warning / Lane Keeping Support (rijbaanalarm)
• Highway Traffic Jam Companion (File-assistentie)
• Dode hoek waarschuwing
• Vermoeidheidsalarm
• Snelheidswaarschuwing
• Defensief rijden
• Praktische afspraken praktijkoefeningen deel 2
Praktijkdeel 2 (2u30')
• Implementatie van deze rijtaakondersteunende systemen op de openbare weg
• Hoe correct te gebruiken?
• Aandachtspunten voor de bestuurder
Nabespreking (15')
• Vragen
• Evaluatie
Deze bijscholing werd door de Vlaamse Overheid goedgekeurd als erkende bijscholing voor de rijschoollesgever, zoals voorzien in artikel 14 van het KB van 11/05/2004 en komt in aanmerking voor punt 3 (7 uur).
Hieronder vind je de opleidingen in het open aanbod, waarop iedereen kan inschrijven.
Sessie | Locatie | Startdatum | |
---|---|---|---|
ADAS 'Advanced Driver Assistance Systems' - (punt 3) | ProMove Zolder (Heusden-Zolder) | 16-10-2024 |
meer info
inschrijven volzet |
ADAS 'Advanced Driver Assistance Systems' - (punt 3) | ProMove Brugge (Brugge) | 21-11-2024 |
meer info
inschrijven |
Heel leerrijk
PRachtig/kennis maakt met nieuwe technologie
Prima opleiding, voldoende diepgang en bekwame lesgevers
Zeer interessante opleiding die me veel inzicht heeft gegeven.
Voor iedereen een aanrader.
Iederen zou dit niet gedaan hebben.
Alles ok.
TKM up to date.
Zeer boeiende en leerrijke uitéénzetting! Francis bracht dit schitterend over.
Wij contacteren je zodra er nieuwe sessies zijn.
Het is mogelijk om als bedrijf of organisatie deze opleiding incompany te organiseren.