Vierdaagse motorstage
DAG1
1.1 Kennismaking met de deelnemers
1.2 Briefing over verloop van vierdaagse motorstage
1.3 Omschrijving van de taken van motorinstructeur
1.4 Inleiding tot de wettelijke bepalingen van het bromfiets- en motorrijbewijs
1.5 Ongevalsanalyse bij motorrijders
Een wetenschappelijke benadering vanuit de MOTAC studie (diepteonderzoek inzake motorongevallen) van VIAS worden de ernstige en dodelijke ongevallen met motorrijders geanalyseerd.
De scenario’s die het meest risico op ernstige en dodelijke ongevallen met zich mee brengen worden in groep besproken met behulp van situatieschetsen in een PowerPointpresentatie en beeldmateriaal.
1.6 Risico verhogende factoren
Vanuit de toegelichte situaties worden onderliggende oorzaken van de ongevallen gedestilleerd en uitvoerig toegelicht.
Effecten en gevolgen van snelheidsregulatie op de motor
o Effecten op voertuigcontrole
o Effecten op gezichtsveld en perceptiefouten bij andere weggebruikers
o Fysische effecten op de reactieweg, remweg en toename van impact bij ongevallen
• Perceptieproblemen tussen motorrijders en andere weggebruikers
o Verwachtingseffecten en hun onderliggende psychologische verklaring
o Inatttentional blindness of fouten informatieverwerking bij de waarneming tussen de verschillende weggebruikers
• Concentratie verstorende factoren zoals alcohol, afleiding en vermoeidheid
o Op maat van de groep worden relevante risico’s besproken en hun effecten op het rijgedrag door middel van beeldmateriaal of simulatieprogramma’s toegelicht.
1.7 Gedetailleerde informatie over motorrijtechnieken
Op basis van de theoretische inzichten in de belangrijkste risico’s wordt het belang van bepaalde rijvaardigheden toegelicht op het privaat terrein. Eerst vindt een individuele analyse van de rijvaardigheid van elke deelnemer plaats, daarna wordt feedback gegeven aan de deelnemer over sterktes en zwaktes en worden groepen ingedeeld volgens de noden en het rij technisch niveau van de deelnemers.
Praktijk
Er worden oefeningen opgesteld met als doel het niveau van elke deelnemer in te schatten en de rijvaardigheden te evalueren en te verbeteren.
• Tractiecontrole
o Stabilisatieoefeningen bij lage snelheid. Coördinatie gas – koppeling – achterrem.
• Kijktechniek
o Relatie tussen zithouding – snelheid - kijkpunt
• Zithouding
o Aanpassing van de zithouding in functie van snelheid.
o Aanleren van verschillende zithoudingen (duwtechniek, lean in, lean out,…) of combinatie.
• Remtechniek
o Analyse van de remtechnieken in functie van de snelheid.
o Noodremmingen aan 50 – 70 - 100 km/u
o De remoefeningen (noodstoppen) worden aangeleerd in functie van de motor van de kandidaat en de technische hulpmiddelen ( ABS – DCBS – TCS EVO - … )
o Specifieke oefeningen waar reactietijd, remafstand en stopafstand in relatie staan tot de gereden snelheid.
• Bochtentechniek
o We oefenen op een afgesloten terrein de verschillende technieken om verschillende soorten bochten te nemen en bespreken de voor- en nadelen.
1.8. Verbetering van rij tactische vaardigheden
• Rij tactische analyse van het verkeersgedrag
o Door middel van een korte rit op de openbare weg worden de verschillende deelnemers geanalyseerd op hun rij tactisch verkeersgedrag. De belangrijkste risico’s en verbeterpunten worden ook gefilmd tijdens deze rit. Op basis van de rit op de openbare weg krijgen de deelnemers in groep feedback over hun rijgedrag.
• Theorie veilig in het verkeer met de motor
• Zelfanalyse van de belangrijkste rij tactische principes
o Vanuit de opgedane inzichten van de theorie worden nu de belangrijkste rij tactische principes van het veilig motorrijden in groep in het theorielokaal besproken. Hierin wordt ook de correcte en veilige toepassing van de opgedane rijvaardigheden opgenomen.
De belangrijkste rij tactische leerinhouden zijn:
• Plaats op de rijbaan
o Verplaatsingen in functie van zichtbaarheid (zien en gezien worden) en gevaarherkenning
• Bochten lijnen
o De variabele bochtenlijn en bochtensnelheid in functie van zichtbaarheid en omstandigheden
o Verschil tussen de ideale en de veilige rijlijn
• Tactische snelheidskeuze
o Het afstemmen van de snelheid naar gelang het zicht en in functie van (interne en externe) risico’s en de omstandigheden
• Anticiperen
o Het correct anticiperen op mogelijke gevaren zoals mogelijke manoeuvres van andere weggebruikers
• Spiegelgebruik en het creëren van zicht en zichtbaarheid
• Kijktechniek in functie van veiligheid en gevaarherkenning. Verleggen en terughalen van de blik.
1.9 Toepassing van feedback en rij tactische leerinhouden op de openbare weg
Er wordt een 2de groepsrit gemaakt waarbij elke deelnemer om de beurt de kop neemt en de opgedane kennis en vaardigheden in de praktijk brengt. Regelmatig wordt er gestopt voor het geven van feedback en het duiden van concrete situaties op de weg en de infrastructuur.
Tijdens deze rit komen alle theoretische en praktische leerinhouden van de dag samen en worden zij geïntegreerd om tot een doordachte, anticiperende en veilige rijstijl te komen.
1.10 Evaluatie
Als afsluiter van deze 1e dag worden alle deelnemers nogmaals in groep geëvalueerd in het theorielokaal.
De deelnemer geven feedback over de opgedane ervaringen/indrukken van de dag. Alsook wat hun belangrijkste leerpunten zijn en hoe deze zijn verbeterd. De instructeurs in spe maken ook een onderbouwde constructieve evaluatie in functie van het toekomstig les geven.
DAG2
2.1 Voorstelling van het examenparcours privaat terrein
2.2 Verduidelijking over het verloop en de beoordeling van het motorfiets- en bromfietsexamen
Na de verduidelijking rijden de deelnemers zelf het examenparcours privaat terrein. Op die manier leren ze het parcours kennen, de beoordelingswijze en maken ze een inschatting over de eigen rijvaardigheden. De deelnemers kennen dan de minimum eisen waar kandidaat motorrijders aan moeten voldoen om te kunnen slagen. De opgedane rijtechnische kennis van dag 1 zal hun hierbij helpen.
2.3 Praktijk: Anti-slipcursus en aquaplaning (met slipmotoren)
2.4 Rollenspel op het privaat terrein met evaluatie. Overbrengen van kennis aangaande rijtechnieken.
DAG3
3.1 Basiskennis motormechaniek voor motorinstructeurs
• Onderhoud van ketting
• Aanspannen ketting
• Controle remleidingen
• Olie verversen
• Band plakken
3.2 Goede en logische lesopbouw van een motorles
• Een logisch stappenplan
• Oefeningen die zinvol zijn voor kandidaten
• Oefeningen bij veel voorkomende of specifieke problemen
• …
3.3 Rollenspel op het oefenterrein
3.4 Rollenspel of de openbare weg
3.5 Vrachtwagen en motorrijder
DAG4
4.1 Opbouw bromfietsles AM – theorie
4.2 Opbouw oefeningen bromfietsles AM – praktijk
4.3 Motorles onder begeleiding met een echte kandidaat motorrijder
4.4 Persoonlijke evaluatie van de kandidaat motorinstructeurs en overhandigen van de getuigschriften
4.5. Conclusie
De kandidaat dientzelf over een voertuig te beschikken voor de vierdaagse motorstage.
Hieronder vind je de opleidingen in het open aanbod, waarop iedereen kan inschrijven.
Sessie | Locatie | Startdatum | |
---|---|---|---|
Vierdaagse motorstage | Rijschool Dirk (Brussegem) | 28-08-2025 |
meer info
inschrijven nog 3 plaatsen |
Vierdaagse motorstage | Rijschool Dirk (Brussegem) | 23-10-2025 |
meer info
inschrijven |
Een gemotiveerde, leuke en familiale sfeer!
Zeer goed opgebouwde 4-daagse waarin bijne alle aspecten naar boven gehaald worden
Zeer aangename ervarring, goede instructeurs, goede leerstof, zeer interessant!
Zeker weten, erg leerzaam!
Zelfs met de vele km's en vele jaren motorrijden achter de kiezen, toch nog nieuwe zaken bijgeleerd (soms verrassende zaken) dit zowel praktisch als theoretisch.
Beste ervaring voor technisch en veilig te rijden. Beste rijschool van Vlaanderen voor bijscholingen op technisch en veilig te kunnen rijden.
Ik heb in mijn carrière al heel wat bijscholingen gevolgd en deze stak er met kop en schouders bovenuit. Toplesgevers die als voorbeeld voor velen kunnen dienen!
Ik had sowieso al zin om zelf rijinstructeur te worden. Deze 4 daagse opleiding heeft deze goesting enkel nog meer aangewakkerd :). Ik ben heel tevreden Dirk, Wouter en Wim, SUPER!!! Ik ga nu zelf ook meer bewust om met mijn rijstijl, ik heb van ieder moment in de opleiding genoten. TOP
De 4 daagse motoropleiding is een verplicht onderdeel dat je moet doorlopen in de aanloop naar het theoretisch examen om motorrijinstructeur te kunnen worden. Als je de kans hebt, zeker hier bij CMD komen volgen. De instructeurs zijn zeer ervaren mensen die je veel bijbrengen, gaande van tips over hoe zelf iets over te brengen aan je toekomstige leerlingen, tot je eigen rijkunsten naar een hoger niveau te brengen. Ze zijn zeer gepassioneerd in hun "job" en hebben dan ook enkel het beste met je voor en ook de humor ontbreekt nu en dan niet, ZALIG!! Een van hun doelen is je meer inzicht te doen krijgen in alle aspecten die met motorrijden te maken hebben. De opleiding is een echte aanrader. Geen seconde van saaiheid, verveling of boredom, de opleiding is dan ook boeiend over de hele lijn. Aan de toekomstige cursist: Veel succes, en vooral veel plezier, je zal er zeker van genieten.
Zeer goede opleiding
Een aanrader voor iedereen die motoles wil geven.
Een absolute aanrader en noodzakelijk. Professionele opbouw, vol afwisseling en structuur met als insteek verkeersveiligheid.
! TOP !
Geweldige docenten met veel passie voor hun werk. Alles werd klaar en duidelijk uitgelegd.
Bedankt voor deze leuke 4-dagen, superveel bijgeleerd en veel plezier gehad.
Top mensen met top kennis. Bedankt Dirk, Wouter & Wim
Gedreven lesgevers, zeer persoonlijke aanpak, veel concrete tips, een aanrader!
Aanrader!
Een motorrijder bereikt nooit het perfecte niveau, deze cursu was voor instructeurs zeker een meerwaarde.
Zeer leerrijk en aangenaam, opleiding geeft stof tot nadenken en reflectie.
Uitsekende opleiding!
Zeer interessante opleiding die me veel inzicht heeft gegeven.
Must be voor elke motorrijinstructeur in spé!
Top cursus, geweldige ervaring, zeer leerrijk
Professionele stage van A-Z
Zeer tevreden over hetgeen wat ik bijleerde! Goede instructeurs om naar op te kijken.
Zeer veel variatie in de opleiding, gegeven door instructeurs met een grote passie.
Zeker een aanrader! Je krijgt waar voor je geld.
Topopleiding die een stevige basis biedt tot het worden van motorinstructeur.
Een must voor iedere motorrijder
Als je je eigen niveau van motorrijden een ongelofelijke boost wil geven zijn Dirk en zijn team de aangewezen keuze!
Een aanrader, goed gebracht en zeer leerrijk
Alles ok.
TKM up to date.
Zeer boeiende en leerrijke uitéénzetting! Francis bracht dit schitterend over.
Meer info op voorhand.
Na deze bijscholing heb je en veiligere kijk op motorrijden, veiligheid, risicoanalyse en techniek.
Toffe sfeer, docenten zijn enorm vakbekwaam. Het is meer dan wat motorrijden, zeer zeer goede basisopleiding.
een heel leerrijke cursus. Veel nieuwe inzichten geleerd zowel i.v.m. het technisch motorrijden als i.v.m. veiligheid.
Zeer leerrijke opleiding. Hoog niveau. Met zeer veel aandacht voor technische bagage.
Uitzonderlijk hoog niveau van lesgeven met goede feedback. Doe zo verder, het is een voorrecht.
Zeer interessant voor motoropleiding, maar ook zeer intensief
4 dagen propvol info en eye-openers , absolute aanrader!
Topopleiding die zeker zijn meerwaarde heeft. Na vier dagen ga je met heel wat nuttige kennis naar huis, zowel over rijtechnieken, coaching, als inzicht in eigen werkpunten dankzij ervaren instructeurs.
Top cursus, een heel andere motard nu.
Dit zou elke motard moeten volgen als voorbereiding op de openbare weg.
Wij contacteren je zodra er nieuwe sessies zijn.