Van rij lesgever naar leercoach: creëer een veilige en motiverende leeromgeving voor meer zelfbewuste leerlingen! - (punt nog in aanvraag)

Van rij lesgever naar leercoach: creëer een veilige en motiverende leeromgeving voor meer zelfbewuste leerlingen! - (punt nog in aanvraag)

Tijdens de training leer je als lesgevers:

  • Hoe je een veilige leeromgeving creëert waarin leerlingen hun eigen leervermogen durven aanspreken.
  • Hoe je werkt met inspirerende technieken en loskomt van een puur instruerende stijl van lesgeven.
  • Hoe je leerlingen stimuleert om zelf na te denken over hun rijgedrag, rijstijl en keuzes.
  • Hoe je zelfbewustzijn, zelfvertrouwen en verantwoordelijkheid bij je leerlingen vergroot.
Inhoud
    • Introductie
      • Doelen delen en afspraken maken
      • Kennis maken en verwachtingen delen
    • Veilige en verbindende relatie
      • Psychologische veiligheid begrijpen
        • Wat betekent psychologische veiligheid?
        • Hoe draagt dit bij aan leren?
      • Je brein en leren 
        • Hoe werkt je brein? En hoe werkt het als je leert?
        • Wat is de invloed van stress en emoties op het leren?
      • Psychologische veiligheid opbouwen 
        • Praktische technieken om een veilige leeromgeving te creëren.
      • In gelijkwaardigheid verbinden 
        • Wat is gelijkwaardigheid in de lesgever-leerling relatie?
        • Hoe bevorder je een houding van wederzijds respect?

 

  • Leren en verankeren
    • Leerdoelen formuleren 
      • Waarom zijn leerdoelen en leerintenties belangrijk?
      • Hoe kan je deze integreren in je lesmethodiek?
    • Leren en experimenteren 
      • Hoe stimuleer je leerlingen om zelf oplossingen te bedenken?
      • Hoe bevordert experimenteren het leerproces?
    • Feedback geven en zelfreflectie stimuleren 
      • Hoe geef je opbouwende feedback? Hoe helpt dat bij leren?
      • Hoe leer je leerlingen reflecteren op hun gedrag en keuzes? Hoe helpt dat bij leren?

  • Leren en verankeren – deel 2
    • Aanzetten tot gerichte actie 
      • Waarom is het belangrijk om je leerlingen tot (tussentijdse) actie aan te zetten?
      • Wat neem je concreet mee naar je rijlessen?

  • Stijl van lesgeven 
    • Reflecteren op je stijl van lesgeven
      • Wat is jouw stijl van lesgeven?
      • Welke impact heeft dit op het leerproces?

  • Je invloed als lesgever positief inzetten 
    • Wat zijn je belangrijkste persoonlijk inzichten na de reflectie op je rijstijl?
    • Op welke mate en op welke manier ben je geïnspireerd om jij rijlessen bij te sturen?

  • Afronding 
    • Wat neem je mee uit deze training?
    • Waarmee ga je meteen aan de slag in je volgende rijles?
Erkenning

Programma werd ingediend bij MOW ter erkenning. 


Geplande opleidingen

Hieronder vind je de opleidingen in het open aanbod, waarop iedereen kan inschrijven.

Sessie Locatie Startdatum  
Van rij lesgever naar leercoach: creëer een veilige en motiverende leeromgeving voor meer zelfbewuste leerlingen! - (punt nog in aanvraag) Traffix (Dendermonde) (Dendermonde) 22-05-2025   meer info
inschrijven

Wachtlijst

Wij contacteren je zodra er nieuwe sessies zijn.

Zet me op de wachtlijst

Incompany

Het is mogelijk om als bedrijf of organisatie deze opleiding incompany te organiseren.

Vraag een sessie aan
TOP